Kidspark.com.ua

Школа Батьківської Майстерності

Розвиток творчої уяви дітей старшого дошкільного віку

Розвиток творчої уяви у дошкільників

Що таке уява? Неважко здогадатися, що перш за все це – вміння конструювати в розумі нові поєднання предметів і явищ, накопичених досвідом людини. Воно дає людині можливість здійснювати будь-який вид діяльності і по суті, є його основою.

Творча уява забезпечує дитині можливість дитині максимально проявляти вже наявні у нього свої інтелектуальні здібності, а також здобувати нові навички. Але незважаючи на те, що саме в період дошкільного дитинства творчу уяву розвивається і проявляє себе найбільш інтенсивно, питання про розвиток творчої уяви в цьому віці є найбільш спірним і невивченим.

Творча уява – елемент повноцінної особистості

Також творча уява нерозривно пов'язують з такими поняттями, як «інтелект» і «креативність».

Що ж в першу чергу відрізняє творче мислення?

  1. Воно пов'язане, головним чином, не з свідомістю, а з підсвідомістю (тобто, дитина не усвідомлює справжні цілі і мотиви, які керують ним)
  2. Воно спрямоване на здійснення конкретних видів діяльності і взаємодії з навколишнім середовищем
  3. Виражається не словами, а символами і образами
  4. Може залишатися незрозумілим оточуючим людям

Уява, як функція психіки, перебуває в тісному зв'язку з промовою. Саме тому психологи відзначають, що найчастіше саме затримка мовного розвитку дуже часто веде за собою і порушення уяви. Зв'язок уяви та мовлення проявляється, головним чином в тому, що мова дає дитині можливість вербально висловити свої враження, емоції і переживання. А також оперувати в розумі поняттями, запас яких буде розширюватися з року в рік. Крім цього, дитячу уяву має цілий ряд відмінних якостей.

Що таке уява – визначення

Відмінні риси уяви дитини

Уява дитини відрізняється яскравістю, неординарністю і багатством

До жаль варто відзначити, що частіше за все з часом ці якості помітно притупляються і з віком стають все менш вираженими. Яскравим підтвердженням цього є тести креативності: якщо більшість дітей все ж намагається давати на питання оригінальні відповіді для дорослих відсоток відповідей відрізняються від еталонних не перевищує і двох відсотків. Неординарність дитячого мислення проявляється практично у всьому: вони складають неймовірні історії, приписують дивовижні властивості і функції найпростішим речам. Причинами подібних явищ є, головним чином досвід, який накопичує дитина (у вигляді казок, віршів, мультфільмів і т.д.), висока пізнавальна потреба на тлі обмежених уявлень про навколишній світ (не знаючи пояснення того чи іншого явища, дитина намагається його придумати ). А також те, що дитина ще не відчуває на собі тиск соціальних норм і не зацікавлений у схваленні або осудженні з боку оточуючих.

Дитина не завжди здатний чітко розділити реальність і вигадка

І ті переживання, які викликають у них уявні або вигадані події, герої і т.д. у них значно сильніше, ніж у дорослих. І пояснити йому, що «це всього лише мультфільм (фільм, казка і т.д.) буває дуже непросто. Багато в чому саме ця особливість дитячої уяви пояснює формування у дітей проявів страхів, а то і невротичних реакцій. Тому, батькам потрібно проявляти обережність, використовуючи казкових персонажів в якості заходів виховного впливу (наприклад, розповідаючи про те, як неслухняних дітей забирають чаклуни і відьми), а також бути розбірливі в телепередачах і фільмах. Побачивши на екрані Бабу-Ягу або Кощія, дитина може злякатися також, як доросла людина при вигляді озброєного злочинця.

З цією особливістю дуже тісно пов'язана і підвищена емоційність дитини, завдяки якій речі, існуючі тільки в його голові, набувають особисту значимість.

Таким чином, уява є одним з ключових психічних процесів, що роблять величезний вплив на як моральне, так і інтелектуальний розвиток. Чи можна якимось чином стимулювати розвиток цього пізнавального процесу і знайти можливість направляти його?

На сьогоднішній день психологи виділяють три основні етапи розвитку уяви дитини.

Розвиток уяви – це вивільнення здібностей

Етапи розвитку уяви дитини

Згідно з даними досліджень Б.М.Неменского, Г.Карінского слід виділяти три основні етапи розвитку у дитини творчого мислення.

Перший етап – навчання. У цей час відбувається освоєння дитиною азів використання на практиці навичок нестандартного мислення. Діти вчаться використовувати звичайні матеріали не за призначенням, знаходити нові властивості звичних предметів, або використовувати нетрадиційні матеріали для творчості і т.д.

На другому етапі відбувається закріплення вже засвоєних навичок. Дитина ставить перед собою творчі завдання і вчиться вирішувати їх доступними йому способами. У його розпорядженні вже знаходиться значно більше прийомів і засобів художньої виразності, ніж раніше. Тематика занять може бути абсолютно будь-який. Звичайно ж, на чільне місце необхідно ставити потреби дитини та її інтереси. Але також можна співвідносити їх з поточним часом року, погодними умовами, значущими подіями в житті кожної дитини (походом до школи, днем ​​народження, улюбленим святом і т.д.).

Завдання розвитку творчої уяви

Дитина вже володіє достатньою кількістю засобів художньої виразності, прийомами і деякими техніками. Якщо взяти за приклад живопис, вийде, що до другого етапу він вже здатний рівномірно заповнювати лист зображенням, бачить різницю між переднім і заднім планом, становить композицію з декількох фігур, виділяє окремі елементи за допомогою натиску, щільності фарби, кольору. На малюнку може бути передано рух. Дитина вже вміє малювати не тільки олівцем, але фарбами, крейдою, вугіллям і т.д.

На третьому етапі дитина вже переходить безпосередньо до самостійної творчої активності. Він здатний самостійно вибирати певну мету в якості творчого задуму і прагнути до її реалізації. Він вільний у виборі засобів досягнення результату.

Але, не дивлячись на те, що розвиток творчих здібностей можна і потрібно стимулювати, варто відзначити, що більшість з них закладені в людини спочатку.

І для того, щоб вони почали проявитися, потрібно не створювати їх з нуля, а допомогти їм прокинутися. До умовам, необхідним для цього, можна віднести:

  1. Забезпечення дитині можливості мати доступ до різних матеріалів для творчості.
  2. Розширення уявлень дитини про доступні йому матеріалах для творчості.
  3. Пробудження в дитині емоцій, які долають щодо процесу творчості та його результату.
  4. Організація систематичного контролю над творчим процесом.
  5. Методи розвитку творчого мислення дитини старшого дошкільного віку

Методи, за допомогою яких буде здійснюватися розвиток творчої уяви дітей старшого дошкільного віку, дуже різноманітні. Вони зачіпають більшість сфер життя і можуть легко і ненав'язливо застосовуватися абсолютно в будь-яких умовах. Батьки, в свою чергу, зможуть легко оцінити отримані результати.

Спостереження за навколишнім світом і його явищами

  • Спостереження за явищами природи, їх активне обговорення і пояснення причин
  • Розповіді про тварин і рослини, спостереження за їх життям
  • Обговорення відбуваються навколо подій спільно з дитиною (вдома, на вулиці, за містом)
  • Відповіді на всілякі дитячі «чому?», «Навіщо?», «Чому?»

Дитячі розвиваючі ігри

  • Намагайтеся, щоб дитина брав участь в настільних іграх, розрахованих на участь кількох людей
  • Іграшки дитини повинні носити не тільки розважальний, але і корисний для нього характер
  • Іграшки повинні обов'язково відповідати віку дитини
  • До числа найбільш корисних для дитини іграшок відносяться конструктори, а також пазли для збірки

Образотворче мистецтво

З огляду на те, що образотворче мистецтво є одним з найбільш потужних інструментів розвитку творчих здібностей дитини, необхідно щоб йому були доступні найрізноманітніші засоби художньої виразності – олівці і фарби, фломастери і кольорову крейду.

Заняття з малювання допомагає розвивати творчі здібності

  • Матеріали для малювання також повинні відрізнятися різноманітністю. Дозвольте дитині помалювати на різних поверхнях – гладких, шорсткуватих і т.д.
  • Нічого страшного, якщо в процесі малювання дитина забруднить одяг або руки. Більш того, малювання пальцями визнається психологами не тільки засобом творчого розвитку, а й відмінною антистрес-терапією. Але, в той же час обов'язково привчайте дитину стежити за чистотою і порядком на робочому місці.
  • Поєднуйте малювання з вивченням форми, кольору; вивчайте різноманітні техніки живопису, що дозволяють отримати результат, який потрібен дитині.

Ліплення – один з кращих засобів розвитку і вдосконалення навичок дрібної моторики, а також дозволяють найбільш повно розкрити творчі здібності та фантазію дитини.

Ліплення – спосіб розвитку уяви

  • Починати ліплення найкраще з найпростіших деталей – геометричних фігур (кульок, кубиків, кілець, ковбасок і т.д.).
  • Після того як дитина освоїть найбільш прості форми, запропонуйте йому спробувати виліпити що-небудь складніше.
  • Дитині буде легше і приємніше працювати з пластиліном, якщо він буде яскравим і приємним на дотик. Бажано також розім'яти його перед початком заняття.

Читання книг

Залучати дитину до читання книг необхідно починаючи з самого раннього віку. Це не тільки позитивно позначиться на його інтелектуальному і творчому розвитку, але сформує у нього звичку до читання, а також хороший літературний смак у майбутньому.

Музичний розвиток дитини

Музика, особливо класична, благотворно впливає не тільки на інтелектуальний розвиток, але і настрій дитини. Вона заспокоює дитини, усуваючи зайву тривожність і збудливість. Тому з самого раннього віку його потрібно долучати до класики (схожий ефект також мають натуральні звуки живої природи).

Музику можна об'єднати з образотворчим мистецтвом

З огляду на те, що класична музика досить непроста для сприйняття, починати можна з класичних творів у спеціальній аранжуванні для самих маленьких.

Розвиток дрібної моторики

  • Розвиток дрібної моторики обов'язково для дитини старшого дошкільного віку тому, що саме ці навички дають йому можливість здійснювати більшість видів творчої діяльності.
  • Найбільш істотну роль у розвитку дрібної моторики грають пальчикові ігри, ліплення, розфарбовування.

Обов'язкові умови творчого розвитку дитини

Регулярність і систематичність – ось основні умови, творчого розвитку дитини, недотримання яких може звести нанівець більшу частину зусиль.

Театр для розвитку уяви грає важливу роль

  • Розвиток творчої уяви у дітей старшого дошкільного віку успішно відбувається там, де батьки піклуються про створення сприятливого середовища для цього (тобто, де дитина забезпечений необхідним інструментарієм і т.д.)
  • Для того щоб зміцнити самооцінку дитини та її впевненість у собі, важливо хвалити його за будь-які, навіть незначні на перший погляд досягнення.
  • Творча фантазія дитини найкраще розкривається там, де дитині надається свобода фантазії і йому дають можливість не боятися своїх творчих задумів та ідей.

Вправи на розвиток уяву у дітей дошкільного віку

Розвиток творчості у дошкільників як правило відбувається спонтанно, що не дивно: такі риси, як бажання творити, розвивати в собі креативне начало, найчастіше закладені у дітей самою природою і виявляються у них в перші місяці життя. Проте, спеціально організована творча діяльність дозволяє суттєво збільшити його ефективність.

«Дорисуй фігуру»

Розкладіть перед дитиною картки із зображенням різних геометричних фігур. Поясніть дитині, що кожна з цих карток чарівна – і кожна фігура може перетворитися справжній малюнок. Для цього йому потрібно буде перетворити квадрат, наприклад, в будиночок, машину або трамвай. Коло – в сонце, годинник і т.д. Якщо дитина не зрозуміє інструкцію з першого разу, можна намалювати першу картинку самостійно, а після – запропонувати йому зробити те ж саме. Коли він доробить запропоноване йому завдання, попросіть розповісти, що саме намальовано.

Зверніть увагу на те, що саме намалював дитина: чи зробив він вибір на користь більш простого, або складного зображення? Наскільки воно деталізовано? Попросив дитина кольорові олівці і активно він використовував колір?

«Чарівні перетворення»

Може використовуватися як трохи ускладнений варіант першої вправи. Поставте на аркуш паперу пляма або пляму щоб дитина домалював його до будь-якої картинки, додаючи до нього певні деталі. Критерії якості виконання завдання ті ж.

Запропонуйте дитині закрити очі і намалювати на аркуші паперу абсолютно будь-які каракулі. Зображати їх можна будь-яким кольором і в будь-якому порядку – чим менша дитина буде контролювати процес – тим краще. Після того як цей етап роботи буде завершено, спробуйте знайти в отриманому зображенні риси подібності з тими чи іншими предметами, або живими істотами.

Вправа Плями дітям дуже подобається

«Скажи художник»

Ця гра дозволяє розвинути у дитини не тільки творче, а й асоціативне мислення (зокрема – колорітміческій мову). Ведучий, або дорослий називає будь-які предмети, явища і т.д., пропонуючи дитині сказати, якого вони кольору ( «Ти скажи, художник, якого кольору … (дощик, сонце, трава і т.д.). Якщо дитині буде складно справлятися з цим завданням, її можна буде трохи переформулювати, запропонувавши йому сказати, що буває червоним, жовтим, синім, зеленим і т.д.).

Розвиток мовного творчості дітей дошкільного віку може успішно здійснюватися за допомогою ігротерапії, лялькотерапії і т.д.

За допомогою вже готових або зроблених своїми руками іграшок можна розігрувати короткі казки або дитячі п'єси.

Поняття «творча особистість» сьогодні багато в чому є синонімом «успішної особистості». Дотримуючись умов розвитку творчих здібностей дошкільнят можна досягти чималих результатів, забезпечивши йому можливість реалізувати себе у багатьох сферах.

Як правило, у батьків залишається мало часу на розвиток творчих здібностей дитини. У такому випадку дитині можна запропонувати відвідувати заняття в гуртку, студії розвитку і тд. На KidsVisitor можна легко знайти підходяще місце для таких занять поруч з вашим будинком.

admin

Повернутись вверх