Kidspark.com.ua

Школа Батьківської Майстерності

Методи художньо естетичного виховання дошкільників

Методи художньо-естетичного виховання та розвитку дітей дошкільного віку

Тяга до прекрасного властива людям з самого народження. Навіть найменші діти легко відзначають красу навколо себе: будь то красиву квітку, почута десь пісня. У міру свого дорослішання діти прагнуть не просто розгледіти красу навколо себе, але і взяти участь в її створенні – виліпити що-небудь з пластиліну, заспівати пісеньку, намалювати придивилася іграшку. А може бути, написати перший вірш. Все те, що оточує дошкільнят, в майбутньому буде породжувати певні думки і почуття всередині них. Упорядкувати цей процес дозволяє художньо-естетичне виховання, здійснюване як в дошкільних освітніх установах, так і самими батьками.

Що таке естетичне виховання?

Під естетичним вихованням дошкільнят найчастіше розуміється один з напрямків сучасної педагогіки, покликане сформувати в людині здатність бачити і розуміти прекрасне, його роль, цінність і значимість в житті. Художньо-естетичне виховання починається з самого раннього віку і триває протягом усього життєвого шляху, зазнаючи деякі зміни (наприклад, зміну цілей, завдань, методів організації і т.д.).

«Естетика» являє собою досить широку категорію, що охоплює багато сторін і аспектів життя людини.

Методи естетичного виховання дуже різноманітні

Успішне художньо-естетичне виховання дозволяє дитині успішно і гармонійно розвиватися, удосконалюючи художній смак в літературі, музиці, живопису та інших видах мистецтва; культуру поведінки, зовнішнього вигляду і т.д. Оскільки естетика в рівній мірі зачіпає поняття прекрасного в форму та зміст, у внутрішньому світі людини і його суспільного життя, завдання естетичного виховання масштабні і багатогранні. Дитина набуває навиків сприйняття прекрасного, оцінки (на ранніх етапах), а згодом вчиться і створювати продукти, що мають ту чи іншу естетичну цінність.

Сформувати в свідомості дитини поняття про прекрасне – ось фундаментальне завдання художньо-естетичного виховання.

Причому, слід уточнити, що в даному випадку категорію «прекрасне» слід кілька відмежувати від «красивого». Якщо уявлення про красу мінялося з часом і було використано для характеристики форми, то прекрасне зачіпає зміст і залишається незмінним навіть після століть. «Прекрасне» – це глобальна категорія, в яку спочатку входять і гуманізм, і досконалість, і духовність.

Дітям доступні всі засоби естетичного виховання

Цілі художнього-виховання

  1. Формування у дитини комплексної естетичної культури.
  2. Здатність дошкільнят помічати різні прояви прекрасного в навколишній світ.
  3. Здатність давати емоційну оцінку прекрасного.
  4. Формування потреби у відчутті, спогляданні, оцінці прекрасного.
  5. Формування навичок і потреб в творенні прекрасного.
  6. Формування художнього смаку, який проявляється в умінні порівняти і співвіднести явища і предмети навколишньої дійсності з прийнятими естетичними ідеалами.
  7. Наявність чіткого уявлення про прекрасне в усіх його проявах, сформованих ідеалів.

Завдання художнього виховання

Розмірковуючи про художньому вихованні дитини, необхідно виділити в ньому як загальні цілі, так і менш масштабні, але значущі завдання:

  1. Виховання всебічно розвиненої гармонійної особистості.
  2. Розвиток вміння бачити прекрасне і розуміти його цінність.
  3. Розвиток потреби в удосконаленні своїх творчих здібностей і навичок.

Основні завдання естетичного виховання

Засоби художньо-естетичного виховання

  • Образотворче мистецтво (малювання, ліплення, аплікація).
  • Драматургія (театральні постановки).
  • Література.
  • Засоби масової інформації (Телебачення, Інтернет, газети, журнали).
  • Музика.
  • Природа.

Розвиток художніх споспобностей – один з методів естетичного виховання

Методи естетичного виховання

Найважливіші методи художньо естетичного виховання і розвитку дошкільнят:

  1. Участь в гурткової діяльності (студіях, гуртках і т.д.).
  2. Відвідування дошкільних освітніх установ.
  3. Відвідування тематичних виставок, екскурсій.
  4. Особистий приклад.

Роль сім'ї в художньо-естетичному вихованні

Яку б важливу роль в житті дитини не грав дитячий сад і всілякі гуртки і студії, найбільш значущу роль у формуванні у нього художнього смаку і уявлення про прекрасне буде грати його сім'я. Саме батьки і їх внесок у виховання дитини зіграють вирішальну роль в становленні його особистості в подальшому.

Тільки батьки можуть допомогти дитині почати заняття музикою

На що ж варто звертати увагу в першу чергу і які форми організації і проведення естетичного виховання дошкільнят будуть більш ефективні?

Особистий приклад. Хто є першим морально-естетичним ідеалом в житті будь-якої людини? Безумовно, його батьки. Саме їх поведінку і звички дитина буде несвідомо копіювати перші роки життя і саме вони згодом переростуть в усталені і зміцнилися форми поведінки. Тому, будь-який батько, який бажає виростити вихованого і культурного дитини, повинен бути в першу чергу зацікавлений у саморозвитку і самовихованні.

Прийняті в родині манери поведінки, форми взаємодії з оточуючими, критерії, за якими прекрасне відокремлюється від потворного, дозволене від неприйнятного – все це згодом буде переймати дитина. І на цих засадах будуть будуватися його світогляд, погляд на світ і т.д.

Дитяча книга – один із засобів естетичного виховання

Правильне естетичне виховання дошкільнят в сім'ї і його методи будується на багатьох базових складових його організації:

  1. Культура зовнішнього вигляду виражається дотриманні культури тіла, правил елементарної гігієни, в умінні підібрати наряд відповідно до вимоги навколишнього оточення, умінні створити загальну естетично витриману композицію одягу і аксесуарів.
  2. Культура емоцій; здатність щиро показувати свої статки, не переходячи при цьому межі дозволеного.
  3. Розумна дисципліна; наявність обов'язкових для дотримання режимних моментів.
  4. Загальний художній смак. Дитина повинна мати можливість бачити навколо себе твори мистецтва, використані для оформлення побуту: це можуть бути картини, твори декоративно-прикладного мистецтва і т.д.
  5. Естетика побуту. Можливість естетичного оформлення навколишнього простору будинку допомагає дитині сприймати як належне свій будинок і цінувати його. Саме з цього починається виховання поваги до свого житла, здатності підтримувати в ньому чистоту і порядок.
  6. Культура спілкування. Можливість вести з дитиною довірливі бесіди на актуальні і хвилюючі його теми. Формування у дитини уявлення про субординацію і дистанції в спілкуванні.
  7. Силою, яка будить художній смак дитини, також є природа, яка втілює в собі гармонійність і красу світу. Прогулянки на свіжому повітрі, супроводжувані розповідями дорослого про навколишній світ, навчить його бачити в ній красу. А пізніше – використовувати її як джерело натхнення для творчої творчої діяльності.
  8. Задіяти творчі навички дитини також можуть настільки улюблені ними свята. Батьки можуть задіяти дитини, підключивши його до підготовки до свята. Запропонувати йому придумати, намалювати, а пізніше втілити в життя оригінальне оформлення приміщення, ігрового майданчика.Завдяки цьому дитина отримує можливість не тільки розвивати і розкривати в собі таланти, а й ділитися своїми першими відкриттями з іншими дітьми.

Культура побуту -важливий фактор у вихованні почуття прекрасного

Роль ігрової діяльності в художньо-естетичному вихованні дошкільника

Не забуваючи про те, що в дошкільному віці гра як і раніше відіграє основну роль, батьки можуть ефективно застосовувати її для естетичного розвитку своєї дитини. До числа ігор, службовців для естетичного виховання дитини, відносяться методи організації:

  • Моделювання ігрових ситуацій, що вимагають пошуку незвичайних, нестандартних рішень.
  • Перегляд епізодів і фрагментів з фільмів або вистав.
  • Колективне твір розповідей і казок.
  • Декламація віршів, виразне читання уривків з художніх творів.

Декламація віршів – один із засобів естетичного виховання

Роль творчих занять в художньо-естетичному вихованні дошкільнят

Незважаючи на всю важливість теоретичних аспектів художньо-естетичного виховання, не можна не відзначити, що без практики результат буде мінімальним. Сформувати в свідомості дитини любов до мистецтва, не пропонуючи йому можливості стикнутися з ним і навіть спробувати себе в цій справі складно.

Саме тому одним з найважливіших компонентів художнього виховання дитини є творчі заняття, які легко організувати і в домашніх умовах.

Для ефективного музичного виховання дитини можна визначити в музичну школу, де йому зможуть прищепити навички гри на цікавому йому музичному інструменті. Однак якщо у дитини немає музичного слуху і інших задатків, переживати за його музичний смак все ж не варто. З раннього віку залучаючи дитини до музики – починаючи від елементарних потешек, примовок і колискових, батьки вчать дитину цінувати мистецтво у всіх його проявах, виробляють потребу в прекрасному і тягу до нього.

Аплікація – спосіб розвивати почуття краси і одночасно – моторики рук

Для ефективного розвитку тяги до творчості також прекрасно підходить і малювання. Дуже бажано, щоб вже з раннього віку дитина змогла освоїти різні техніки живопису за допомогою олівців, фломастерів, фарб (акварельних і гуашевих) дозволяє дитині знайомитися з навколишнім світом, відзначати його ознаки і властивості, розрізняти форму і зміст.

Малювання також грає неоціненну терапевтичну роль, дозволяючи дитині отримати величезний заряд позитивних емоцій і непідробного щастя.

Не менш важливу роль в художньому вихованні грає також читання. Починати можна з найпростіших дитячих віршів, казок. Регулярне читання вголос і інші схожі методи не тільки збагачує словниковий запас дитини і виводить його культуру мовлення на новий рівень. Але і розвиває його морально: вчить оцінювати вчинки героїв з точки зору моральності, відрізняти позитивних героїв від негативних, робити вибір на користь того чи іншого рішення. Читання книг також привчає дитину до ефективного використання мови для вираження своїх емоцій і потреб.

Читання книг – спосіб привернути увагу до літератури

Для того, щоб творчо заняття могли розвивати художньо-естетичні уявлення дитини, необхідно проводити їх з урахуванням наступних закономірностей:

  1. Надання дитині максимальної самостійності. Зосередившись на пошуку власного рішення, а не дії за шаблоном, дитина докладе набагато більше зусиль для того, щоб отримати кінцевий результат творчості. Це значно підвищить в його очах цінність готового малюнка, виліпленої фігурки і т.д.
  2. Творчість дитини має відображати не тільки об'єктивні властивості і характеристики предметів навколишнього світу, але включати в себе емоційну складову.А саме – його враження, думки, почуття, пов'язані з ними.
  3. Середовище, в якому буде проводитися заняття, повинна максимально тримати дитину розслабитися і розкріпачитися.
  4. Дуже важливу роль в творчому процесі відіграє підтримка і похвала з боку батьків. Критика і осуд повинні бути зведені до мінімуму.
  5. Прямі вказівки і настанови краще замінити тактовними натяками і невеликими підказками. Не варто забувати, що батько повинен наставляти дитини, але ніяк не давати йому жорсткі настанови та інструкції.
  6. У розпорядженні дитини повинен бути максимум доступних засобів художньої виразності. Робоче місце повинно бути добре освітленим і зручним: від цього залежить не тільки фізичний, але також психологічний комфорт на занятті.

Завдання художньо-естетичного виховання необхідно формулювати відповідно до віку дитини і коригувати в міру його дорослішання.

Поняття прекрасного через вивчення природи

висновок

Уміння бачити і цінувати красу навколо себе – це не вроджена якість, а навик, який формується шляхом впорядкованої і систематичної роботи.

Формування художнього смаку починається з самого народження дитини, ненав'язливо і легко тому випадку, якщо середовище, в якій він знаходиться, буде культурно багатої і дитині будуть доступні різні види творчості.

Використовуючи методи естетичного виховання молодших і старших дошкільників, можна допомогти дитині побачити світ по-справжньому яскравим і незабутнім.

admin

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Повернутись вверх