Kidspark.com.ua

Школа Батьківської Майстерності

Як навчити дитину розуміти час на годиннику зі стрілками навчання в грі (відео)

Як швидко навчити дитину визначати час: що таке добу, годинник і хвилини?

Навколишній світ постає в свідомості дитини різноманіттям предметів, явищ і образів. Мислення маленького чоловічка йде по шляху наочного сприйняття, коли малюкові потрібно все помацати, понюхати, спробувати на смак. Звичне для дорослого абстрактне мислення ще недоступно для дитини, тому і час для нього невловимі. Єдине, що може зрозуміти малюк – хід часу, тобто наступ ночі або ранку.

Як познайомити дитину з поняттям «час»?

До певного віку дитина живе, не відчуваючи часу, оскільки воно регламентовано дорослими. Мама і тато знають, коли йому їсти, гуляти, спати. Дорослішаючи, малюк повинен вміти самостійно розпізнавати такі поширені поняття часу, як «минуле» і «майбутнє», «спочатку» і «потім», «сьогодні» і «завтра». Важливо для дитини і розбиратися в ході часу по годинах. Помилка багатьох батьків полягає в тому, що вони відразу приступають до знайомства малюка з годинником, ще не давши йому відчути час. Якщо до крихти не донести багатогранність тимчасових категорій, він довго не зрозуміє і їх вираження в годиннику.

Перші пізнавальні уроки можна почати в 2-2,5 року. У такому віці діти здатні розуміти відмінності між «потім» і «зараз», «спочатку» і «після». Виробляючи якісь дії, намагайтеся пояснювати їх, застосовуючи позначення категорій. Наприклад: «Спочатку ми знімемо чобітки, а потім одягнемо тапочки» або «Спочатку ти забруднив ручки, а потім ми їх помили». Використовуйте в навчанні малюка ігрові моменти. Найпростіше час намалювати:

  • «Спочатку була маленька насіння» – намалюйте кавунову насіння;
  • «Потім насіння посадили в землю» – заштрихуйте половину насіння землею;
  • «Потрапивши в землю, насіння проросла» – виведіть з насіння паросток з листочками;
  • «Паросток почав зростати, на ньому з'явився квітка, з квітки утворився кавун» – прорисуйте всі стадії вашої розповіді;
  • «Якщо ми розріжемо кавун, в ньому буде багато-багато таких же насіння, з яких виростуть нові кавуни».

Сьогодення, минуле, майбутнє

Знайомство дитини з сьогоденням, минулим і майбутнім організуємо через гру або звичайні дії, додаючи ваші коментарі до них. Наприклад: «Зараз ми їмо – це справжнє», «Завтра ми підемо в гості до твого друга – це майбутнє», «Вчора ми каталися на гойдалках в парку – це минуле». Вдаючись до пояснення подій, які пройшли або ще тільки будуть відбуватися, ви допомагаєте малюку усвідомити, коли це було чи буде.

Яскравий наочний приклад – розглядання сімейного фотоальбому. Крім інтересу дитини до зображень на фото, де він може побачити знайомих людей, ви формуєте у нього правильне сприйняття часу. Покажіть йому свої дитячі фотографії або його фото в рік. Відразу ж дайте пояснення минулого і сьогодення, щоб малюк помітив відмінності і вловив різницю між обома категоріями.

Не варто привносити в пояснення серйозність, так як малюки найкраще сприймають складні речі через гру і повсякденні дії

Час доби

Звичне для дорослих добове час або добу дитині зрозуміти складно. Як правило, до 2,5 років малюк вже добре орієнтується в таких поняттях, як «день» і «ніч». Якщо ж ви скористаєтесь в розмові фразу про те, що з якоїсь події минуло три дні, малюк не зможе зіставити їх з тим, що пройшло і три ночі. Щоб навчити дитину сприйняття доби, як сукупності всіх часових відрізків, застосовуйте той же метод наочно-предметного пояснення.

Протягом дня пояснюйте дитині, що і коли він робить. Візьміть журнал, знайдіть в ньому зображення ранку, вечора або ночі. Попросіть сина або дочку визначити час доби. Якщо дитині складно орієнтуватися по фотографіях, придумайте для нього цікаву гру.Намалюйте предмети, які він або ви використовуєте в строго відведений час (вранці, в обід, ввечері). Поруч з предметом намалюйте кружечки різного кольору: ранок – жовтий, обід – червоний, вечір – синій. Закріпивши у малюка поняття ранку, обіду і вечора, можна перейти до вивчення часових проміжків, тобто познайомити його з годинником.

Для пояснення можна використовувати не тільки схематичні наївні малюнки, а й повноцінні фотографії, можна з чарівними елементами

Визначаємо час по годинах

Тільки після того, як малюк стане відчувати і розпізнавати тимчасові категорії, ми переходимо до вивчення годин і вмінню розуміти по ним. Щоб навчити ними користуватися, дитина повинна знати цифри і вміти рахувати хоча б до десяти. Без цих знань складно буде пояснити малюкові, що годину складається з 60 хвилин, а хвилина – це 60 секунд. Крім того, у нього має бути тверде розуміння простих просторових відносин, тобто він повинен розбиратися в тому, що таке «до» і «після», «половина».

Вони не розіб'ються, їх не буде шкода, якщо малюк випадково надірвете циферблат. Зате з їх допомогою ви легко перетворите вивчення годин в захоплюючу гру і доступно поясніть малюкові принцип їх роботи.

способи навчання

Єдиної методики навчання дітей користуванню годинами немає. Є загальні рекомендації, а що з них буде цікаво дізнаватися вашому скарбу, ви повинні зрозуміти самі. Приблизний план дій виглядає так:

  1. Починаємо процес навчання з детального розбору годин. Показуємо малюкові стрілки, циферблат, пояснюємо, навіщо вони потрібні і в чому їхня функція. Приблизно так: «Бачиш, на циферблаті встановлені три стрілочки. Дві широких і одна вузенька. Одна з двох широких коротенька і рухається повільніше всіх. Вона показує нам годинник, тому так і називається – «годинна». Коли пройде година, вона перейде на одну цифру вперед. Найдовша і широка стрілка відраховує хвилини. За годину вона проходить повне коло на циферблаті, показуючи нам хвилини. Сама вузька стрілочка веде рахунок секундам, вона рухається швидше за інших і за одну годину робить 60 кіл ».
  2. Визначаємо час, показаний стрілками. Якщо хвилинна стрілка стоїть на 12, то цифра, на якій зупинилася годинникова стрілка, означає, скільки на даний момент годин.
  3. З'ясовуємо, як визначати півгодини. Ставимо велику хвилинну стрілку на цифру 6, показуємо дитині, що вона розділяє повний часовий коло навпіл. Щоб малюк не плутався з визначенням півгодини, даємо таке пояснення: «Тридцять хвилин – це і є півгодини. Подивися на цифру, за яку трохи перейшла годинникова стрілка, наприклад, між 2 і 3, додай до першої цифри 30 хвилин, отримаєш час в 2 години і 30 хвилин ».
  4. Пізнавати хвилини краще тоді, коли діти впевнено вважають до 100. Без цього вміння дитині буде важко зрозуміти, чому хвилинна стрілка показує на цифру 4, а за часом означає 20 хвилин.

Сучасні технології дозволяють молодим батькам вдосконалити процес навчання. Візьміть на озброєння те ж саме відео, яке детально показує принцип дії і рахунки по годинах. Переглянувши його кілька разів, дитина швидко вчиться виставляти час стрілками, правильно визначає призначення кожної. Поєднавши відео і саморобний циферблат, можна пояснити все доступніше і наочніше.

Саморобні годинник з можливістю прокручування стрілок допоможуть дитині навчитися визначати час набагато швидше, ніж довгі абстрактні пояснення і приклади

Як закріпити навички визначення часу?

Відразу охопити весь алгоритм руху часу дитині складно. На перших уроках він буде пальчиками перераховувати ділення, щоб зрозуміти, скільки хвилин пройшла стрілка. Поступово закріплюючи навик, він доведе його до автоматизму, навчиться визначати час одним тільки поглядом. Змушувати малюка просто відраховувати хвилини і години не варто. Монотонне заняття швидко набридне маленькій людині. Введіть в заняття звичайні ваші дії по дому.Якщо задумали пекти пиріг, попросіть сина або дочку постежити за годинами, щоб випічка не підгоріла. Дитина з нетерпінням чекає початку свого улюбленого мультфільму, покажіть йому на годиннику, коли він почнеться.

Для закріплення навичок можна виконати кілька корисних завдань:

  • Вивчаємо час доби.

admin

Повернутись вверх