Kidspark.com.ua

Школа Батьківської Майстерності

Як навчити дитину говорити в 2 роки розвиток мови у дітей до 3 років (ігри, вправи)

Як навчити дитину розмовляти в 2-3 роки: особливості та норми мовного розвитку, ігри та навчальні вправи

Часто можна почути такі розмови: «Мій Андрійко дуже розумний, він все-все розуміє, але говорить від сили слів 10. У моєї подруги донька« Мойдодира »вже цитує, але ж вони з моїм сином ровесники. Підкажіть, які норми мовного розвитку в цьому віці? Як навчити дитину розмовляти? »

Подібні питання дуже часто хвилюють батьків, тим більше якщо їх малюк вже переступив рубіж в 2 роки. З чим пов'язано хвилювання? Чому мами і тата не так стурбовані, якщо ми говоримо про вік 1 або 3 роки? Справа в тому, що 2-х річний вік – час для активного формування мови, саме зараз найважливіший період для початку налагодження відносин з однолітками через спілкування.

Найбільш активний розвиток мовлення дитини відбувається в два роки – він залишає позаду дитячий лепет, переходячи до повноцінних словами і пропозиціями. У цей період дуже важливо допомогти дитині і як можна більше займатися з ним

середньостатистичні норми

Вік 2-3 роки – час для активного стрибка в мовному розвитку (див. Також: як має відбуватися розвиток дитини в 2 роки?). Діти, з якими не займалися формуванням мови, відстають від своїх однолітків, адже мова – один з важливих показників рівня розвитку. Маючи можливість розмовляти, дитина може висловити свій протест або згода, відобразити свої знання і вміння і просто висловити свою думку.

За середньостатистичними даними, словниковий запас дитини 2 років має становити близько 200-300 слів. У цьому віці дитина повинна вміти вимовляти пропозиції з 2-3 слів.

Коли варто хвилюватися, що ваш малюк відрізняється від інших діток? Перш ніж дати відповідь на це питання, розглянемо основні важливі умови, що сприяють формуванню мовних навичок.

Умови для розвитку мови

Щоб навчання вимові слів пішов семимильними кроками, необхідно врахувати наступні фактори:

  1. У дитини не повинно бути захворювань і травм головного мозку, порушень в будові органів артикуляції, оскільки стандартні заняття розраховані на хороший зір і слух.
  2. Дитина повинна потребувати спілкуванні і не мати відхилень в психіці.
  3. Необхідна впевненість в тому, що дитина в стані розуміти мову.
    • На картинках він може вказати на конкретний предмет, який називає дорослий.
    • Орієнтується в словах, які позначають дії (копати, гладити, підмітати, заколисати ляльку, мити) і варіанти пересування (літати, стрибати, бігати, повзати).
    • Розуміє прохання і здатний виконувати багатоскладні завдання: взяти ведмедика і покласти в кошик.
  4. Активна жестикуляція і міміка говорять про прогресивний розвиток малюка. Якщо дитина може за допомогою жестів зобразити відповідь на ваше запитання, наприклад: «Що потрібно надіти на ніжки перед вулицею?» – дитина приносить або показує свої черевички, то такий спосіб спілкування дуже хороший, так як це підготовчий етап до основної мови. Тобто дитина все розуміє і активно використовує жести для вираження своїх побажань і потреб.
  5. Дитина вміє висловлювати свої емоції, а також вміє співчувати іншим. Якщо хтось плаче або сумує, малюк може підійти і втішити його, обійнявши або погладивши.
  6. Діти активно використовують варіації голосу, щоб висловити свої думки, особливо при перших спробах заговорити. Інтонація – дуже доступний спосіб висловити сенс і емоції одночасно.

Таким чином, дорослі повинні звертати увагу не на те, скільки слів вміє говорити їх чадо в 2 роки, а на те, наскільки активно він бере участь в розмові, використовуючи міміку, жести та інтонацію, і як він реагує на звернені до нього прохання і питання . Якщо ви помічаєте, що малюк на межі третього року життя не вміє висловлювати свої емоції і бажання вище зазначеними способами або говорить на одному йому відомому мовою, то прийшов час для звернення за консультацією до психолога, логопеда або невролога.

Принципи для розвитку правильного мовлення

Розвивати активну мова у малюка в 2-3 роки буде простіше, якщо створити для цього сприятливі умови:

  1. Створюйте приводи для контакту з дорослими ( «запитай у тата, де книжка», «Поклич бабусю обідати», «скажи спасибі мамі»).
  2. Дайте можливість дитині говорити.Якщо в розмові мама або інший дорослий перериває початок розмови крихти і намагається за нього сказати те, що він намагався висловити, то в такій ситуації дитині швидше за все не захочеться говорити.
  3. Хваліть малюка за те, що він вчиться замінювати звуконаслідування словами (наприклад, не «ква-ква», а «жаба», не «кар-кар», а «ворона»).
  4. Дорослі повинні стежити за правильністю своїй промові. Активне використання різноманітних частин мови (дієслів, прикметників, іменників), а також займенників, прийменників і прислівників сприятиме правильному формуванню словникового запасу і побудови майбутньої промови.
  5. Дорослі повинні використовувати тільки повні й чіткі слова, які дитина повинна повторювати. Не варто повторювати за дитиною його перекручувати слова.
  6. Кожен день займатися артикуляційною гімнастикою, щоб навчити малюка володіти своїми губами, мовою і зубами (рекомендуємо прочитати: (рекомендуємо прочитати: проводимо гімнастику артикуляції для дітей)). (Вправи для цього ви знайдете нижче).
  7. Виконувати завдання для розвитку дихання (їх можна знайти нижче). Найчастіше плутане і неправильне дихання заважає дитині говорити.
  8. Розширюйте словниковий запас і практикуйте застосування вже відомих слів, використовуючи навколишні предмети і іграшки. Включайте в ваші ігри такі завдання: ви описуєте предмет або іграшку, а дитина повинна її знайти за кольором, розміром і розташуванням; просити називати характеристики предметів, вчити узагальнювати і порівнювати предмети.
  9. Читання вголос дуже важливо для розширення словникового запасу дітей. Читаючи казки, приділяйте увагу особливостям персонажів (боягузливий заєць, незграбний бегемот, хитра лисиця). Правильна побудова речень в художній літературі сприяє засвоєнню граматики російської мови.

вправи

Ми вивчили великий обсяг дидактичних посібників та виявили необхідність комплексного підходу в розвитку вимовних навичок у дворічних дітей. Оптимальним варіантом буде використання пальчикової гімнастики, вправ на артикуляцію, наочність і ігрові моменти. Добірка розвиваючих занять і прийомів, які допоможуть в роботі над дитячими мовними навичками, представлена ​​нижче. Виконуйте їх щодня, щоб навчити дитину говорити максимально швидко.

Дихальні вправи і артикуляційна гімнастика

Метою таких вправ є тренування артикуляційних органів і правильної вимови звуків:

З тонкого паперу слід вирізати невелику сніжинку. Покласти сніжинку на долоньку малюкові. Завдання дитини – здути сніжинку з руки.

Беремо тонкий папір (серветка або цукеркова обгортка) і вирізаємо невеликого метелика. До метелику прив'язати ниточку. Малюк тримає ниточку і, дуючи на метелика, змушує її пурхати.

  • Парканчик (артикуляційна гімнастика)

"Зуби рівно ми стуляємо
І парканчик отримуємо,
А зараз розсунемо губи –
Порахуємо наші зуби "

  • Хобот слоненяти (артикуляційна гімнастика)

"Наслідую я слону
Губи хоботом тягну …
Навіть якщо я втомлюся,
Їх тягти не перестану.
Буду довго так тримати,
Свої губи зміцнювати "

Наповнюємо ванну або ванночку водою і ставимо на поверхню легкий кораблик (з паперу або пробки). Дитина повинна привести кораблик в рух своїм диханням.

Запуск на воду легкого саморобного кораблика стане для дитини справжньою грою, яка заодно пов'язана з артикуляційної гімнастикою на тренування дихання

Ігри на розвиток моторики

  • Ігри з розвитку загальної моторики

Заняття на рух, що супроводжуються віршованим ритмом – відмінний засіб для розвитку процесу «говоріння». Чим активніше рухається дитина, тим краще розвиваються мовні навички.

"Ми йдемо по колу, подивися,
І крокуємо дружно: раз, два, три.
Ми скачемо по доріжці, змінюючи часто ніжки.
Поскакали, поскакали: скок, скок, скок,
А потім, як лелеки встали – і мовчок. "

  • Активні ігри з віршами

Короткі рухливі ігри дуже полюбляють діти третього року життя, а якщо при цьому вони супроводжуються віршиками, то стають надзвичайно корисними для розвитку дитячого мовлення. Вибирайте веселі ігри з кумедними віршами, тоді вони напевно сподобаються дітям, а значить будуть дуже корисними і ефективними. Приклади ігор: «У ведмедя у бору», «Гуси-гуси».

  • Логопедичні і ритмічні гри з самомасаж

Батько або педагог виконує масаж за допомогою рухів, які дитина повинна повторювати і, таким чином, здійснювати самомасаж.

"Лягушата встали, потягнулися і один одному посміхнулися.
Вигинають спинки, спинки – тростинки
Ніжками затупотіли, ручками заплескали,
Постукаємо долонькою по ручкам трошки,
А потім, а потім грудку ми трохи поб'ємо.
Хлоп-хлоп тут і там і трохи з боків,
Ляскають долоньки нас вже по ніжках.
Погладили долоньки і ручки і ніжки.
Жабенята скажуть: Ква! Стрибати весело, друзі "

Ритмічні активні ігри з обов'язковим промовлянням фраз і рухами – відмінний варіант для розвитку мови (докладніше в статті: лікування затримки розвитку мови у дітей 3-4 років). Їх можна використовувати для діточок будь-якого віку, просто зовсім маленьким знадобиться більше допомоги

Ігри зі звуконаслідуванням

Метою звуконаслідувальних занять є допомога у формуванні та повторенні окремих звуків, слів і фраз.

Наші качечки з ранку – «Кря-кря-кря!», «Кря-кря-кря!»,
Наші гуси біля ставка – «Га-га-га!», «Га-га-га!»,
Наші гуленьки вгорі – «Гу-гу-гу!», «Гу-гу-гу!»
Наші курочки у вікно – «Ко-ко-ко!», «Ко-ко-ко!»,
А наш Петя-півник рано-рано вранці
Нам заспіває «Ку-ку-рі-ку!»

  • Візьмемо тренування голосних звуків:
    • а-а-а (малюк плаче, співають в опері, колисати карапуза);
    • о-о-о (здивування, захоплення);
    • у-у-у (летить літак);
    • і-і-і (ірже конячка).

Слідкуйте за тим, щоб всі звуки виголошувалися на видиху. Поправляйте дитини в разі помилок. Правильне дихання при проголошенні слів гарантує відсутність «проковтування» окремих звуків і слів.

пальчикові ігри

Найпопулярніше і улюблена всіма дітьми заняття – крім своєї розважальної функції, воно допомагає розвинути мовну моторику, готує пальчики до письма та покращує роботу мозку.

«На лужку». (Широко розчепірили пальчики обох рук). На лужок прийшли зайчата (загинаємо великі пальці), ведмежата (загинаємо вказівні пальці), барсучата (загинаємо середні пальці), жабенята (загинаємо безіменні пальчики) і єнот (стискаємо ручки в кулачки). На зелений на лужок, приходь і ти, друже! (Відкриваємо долоні і «кличе» всіма пальчиками малюка).

Ігри з різними предметами і матеріалами

Використовуйте різні іграшки і предмети круглої форми, які можна катати в долонях. Для цієї мети відмінно підійдуть спеціальні масажні м'ячики, клубочки ниток.

  • «Яйце» (катаємо волоський горіх або будь-кулька між долоньками)

Маленька пташка принесла яєчко,
Ми з яйцем пограємо,
Ми яєчко покатаємо,
Покатаємо, що не з'їмо, його пташці віддамо.

  • «Крутись олівець» (олівець повинен бути ребристим). Катання олівця по столу вперед-назад, щоб олівець не покотився. Спочатку однією рукою, потім іншою.

Подібні заняття будуть не зайвими і в більш старшому віці, тому сміливо грайте в них з дітками 4 і 5 років. Набратися досвіду вам помогутвідео уроки, на яких представлені заняття для формування правильного мовлення в дітей з 2 до 5 років, вони швидко допоможуть навчити вашої дитини розмовляти.

Щоб допомогти заговорити малюкові, можна користуватися навчальними мультиками, спрямованими на формування вміння спілкуватися один з одним. Користуючись нашими рекомендаціями, ви навчите свою дитину розмовляти і спілкуватися з однолітками.

admin

Повернутись вверх