Kidspark.com.ua

Школа Батьківської Майстерності

Дислалия у дітей і методи її усунення у дитини дошкільного віку

Що таке дислалія: психолого-педагогічна характеристика дітей з дефектами вимови, симптоми і лікування

Дислалия – це дефекти вимови, що виникають при абсолютно здоровому слуху і збереження іннервації мовного апарату. Зазвичай подібні вербальні відхилення можна спостерігати у дітей дошкільного віку та молодших школярів. Виявляються вони спотворенням, зміщенням, заміщенням або повною відсутністю одного або декількох звуків усного мовлення.

Типи порушень і їх симптоми

Такий термін, як «звуковимову» охоплює собою фонетичне (звукове) оформлення розмовної мови і речедвігательние навички. Серед різних розладів звуковимови найчастіше можна зустріти окремі аномалії її звукового оформлення, в той час як інші операції висловлювань залишаються природними. Не можна не брати до уваги, що дислалия сьогодні залишається одним з найбільш поширених логопедичних порушень, які не пов'язані з порушеннями в роботі центральної нервової системи або слухового апарату.

При цьому фізіологічна дислалія обумовлюється вікової невиразністю мови дитини. Механічна ж викликається вродженими чи набутими відхиленнями в будові і розвитку мовного апарату.

причини дислалии

Різні форми захворювання можуть розвиватися внаслідок різних причин. В одних випадках це можуть бути порушення в будові мовного апарату, в інших випадках захворювання розвивається внаслідок неправильного вербального виховання дитини.

  • В основі фізіологічної форми недуги лежить обумовлена ​​віком недорозвиненість органічних структур, піддається корекції в міру того, як дитина дорослішає.
  • Механічна дислалія виникає внаслідок обумовлених генетично придбаних або вроджених патологій органів мовного апарату.
  • Функціональна дислалія ніяк не пов'язується з патологіями будови органів, відповідальних за усне мовлення. Ця група більш розгорнуто і в свою чергу об'єднує кілька видів хвороби.

Перш за все, розрізняють моторну і сенсорну дислалии.

  • Перший тип розвивається в зв'язку з функціональними порушеннями мовленнєвого аналізатора. Простіше кажучи, при подібній патології у дитини під час розмови неправильно рухаються губи і язик – це і стає причиною спотворення звуків.
  • При сенсорної дислалии неправильно функціонує речеслуховой аналізатор, через що поділ на складові частини акустично схожих між собою звуків відбувається некоректно і малюк, природно, не може їх правильно повторити.

Трапляється і так, що обидва згаданих типу недуги нашаровуються один на інший, тобто дитина намагається спочатку некоректно вимовити почутий звук, ще й неправильно рухаючи губами і мовою при цьому.

Назви дефектів вимови звуків з описом наводяться в таблиці:

Також можуть мати місце недоліки твердості і пом'якшення звуків, коли м'які приголосні дитина замінює здвоєними твердими і навпаки, а також некоректне вимовляння дзвінких і глухих звуків, коли глухі приголосні звуки замінюються на тверді і навпаки. Крім того, можна зустріти мономорфного або просту і полиморфную (складну) дислалии. У першому випадку дитина неправильно вимовляє один звук або кілька звуків, що належать до однієї групи (рекомендуємо прочитати: вчимося з дитиною вимовляти букву Р). У разі ж полиморфной дислалии завжди порушено вимовляння відразу декількох звуків, що належать до різних груп.

Найчастіше при захворюванні не страждає лексико-граматична сторона усного мовлення. Дитина розвивається нормально і накопичує словниковий запас, який відповідає її віку, прекрасно розуміє, що говорять йому.Однак що саме він говорить і відповідає, в деяких випадках важко зрозуміти навіть рідним.

Невміння вимовляти певний звук або звуки не говорить про неправильний розвиток або низькому рівні інтелекту дитини

Фізіологічні передумови механічної дислалии

Механічна дислалія часто виникає, як наслідок короткої під'язикової вуздечки, яка ускладнює рух мови (докладніше в статті: як лікується коротка вуздечка у новонародженого?). Диспропорційні розміри самої мови також можуть бути причиною неможливості розвитку правильної артикуляції. Сприяти розвитку захворювання також можуть різні патології в будові зубочелюстного апарату, такі як сильне виступання вперед верхньої або нижньої щелепи, великі проміжки в рядах зубів, аномальне будова неба або його розщеплення, укорочена вуздечка верхньої губи.

Соціальні передумови функціональної дислалии

Функціональна форма недуги може обумовлюватися наступними соціальними факторами:

  • Спочатку неправильне мовне виховання дитини. Зокрема, часте копіювання дорослими «дитячого лепету» і постійні «усі-пусечкі».
  • Дитина виховується в сім'ї, де говорять на двох мовах. Малюк просто-напросто переносить особливості артикуляції з однієї мови в інший. В результаті страждає вимова, коли дитина каже на обох мовах. Це ж може спостерігатися і в разі, коли в родині дитини говорять на одній мові, а, наприклад, в дитячому саду – на іншому.
  • Недостатньо розвинене слухове сприйняття фонем.
  • Педагогічна занедбаність, а саме – ситуація, коли батьки не звертають увагу на неправильну вимову дитини.
  • Недостатня рухливість мовного апарату, яка в результаті стає причиною неправильного вимови звуків.
  • Розумові відхилення.

Погане спілкування з дитиною або, навпаки, надмірна "сюсюкання" можуть стати причиною розвитку функціональної дислалии

Взагалі ж можна вважати, що будь-які відхилення в психічному розвитку дитини можуть стати причиною захворювання. Значення педагогічної складової також не можна недооцінювати.

обстеження

В результаті подібного обстеження фахівцем може бути зроблений висновок про наявність чи відсутність патологій.

Аналіз рівня розвитку усного мовлення фахівець проводить за допомогою спеціально розроблених для виявлення аномалій вимови дидактичних матеріалів. Визначається природа існуючих у малюка порушень в різних позиціях. Крім того, оцінюється фонематичний слух маленького пацієнта, тобто його вміння розрізняти звуки, без якого неможливе нормальне розуміння сенсу сказаного. При постановці діагнозу вказується не тільки форма, але і тип захворювання.

Якщо буде виявлено, що захворювання відноситься до механічного типу, дитина направляється на консультацію до стоматолога-ортодонта або хірурга. У разі, якщо захворювання носить функціональний характер, дитині буде рекомендована консультація дитячого невролога. А для виключення патологій слуху корисно буде пройти огляд отоларинголога.

Іноді виявити причину порушення мови допомагає обстеження у стоматолога

Лікування і профілактика

Способи лікування порушення звуковимови визначаються в залежності від етіології захворювання.

  • У випадках механічної дислалии терапія буде спрямована на виправлення прикусу, корекцію вуздечки хірургічним шляхом і т.д. Усунення таких дефектів проводиться в стоматологічному кабінеті лікарем-ортодонтом. Кращий вік, в якому подібні патології піддаються виправленню – 5-6 років.
  • Лікування функціональної дислалии складається з декількох етапів, які проводяться під контролем лікаря-логопеда.Щоб зацікавити дитину в навчанні, протягом підготовчого етапу лікування велика увага приділяється застосуванню спеціальних педагогічних методик. Зокрема, використовують різні способи розвитку концентрації уваги і пам'яті. Крім того, з певним увагою слід поставитися до розвитку логопедичних навичок (розпізнавання звуків (фонем) і т.д.).
  • Моторний тип недуги вимагає проведення специфічних занять з дитиною, орієнтованих на вдосконалення мовної моторики. Це особливий логопедичний масаж, спеціальна артикуляційна гімнастика для вироблення правильного догани та інше (докладніше в статті: як виконується загальна артикуляційна гімнастика для дітей?). Не останнє значення у відпрацюванні хорошого вимови звуків має правильний напрямок струменя повітря при вимові і розвиток дрібної моторики.

Подальші дії слід направляти на постановку звуків і доведення їх промовляння до автоматизму, в тому числі і в складі окремих складів, слів і цілих фраз. Одночасно у малюка розвивається навик розпізнавання звуків. Для відпрацювання якісного вимовляння окремих звуків застосовують методи наслідування і механічну корекцію за допомогою особливого логопедичного зонда (докладніше в статті: як робиться корекція дислексії?).

Під час заключного етапу лікування дислалии особлива увага приділяється психологічної складової, оскільки повинна розвиватися здатність малюка до комунікабельності при будь-яких обставинах. Велике також значення педагогічної роботи для формування у дитини впевненості в собі.

У таблиці нижче наводяться приклади вправ для вироблення вимови окремих звуків:

admin

Повернутись вверх